Agent op bestelling en virtueel op de achterbank: volg de politie op Facebook

Gelderland/Overijssel – Een agent bestellen om de grootste ergernis in uw buurt aan te pakken? Virtueel op de achterbank tijdens een surveillance? Of kunt u helpen bij het oplossen van een zaak? Steeds vaker zet de politie Facebook in om beter contact te maken. Vanaf vandaag kunnen inwoners van alle gemeenten in Gelderland en Overijssel (Politie Oost-Nederland) bij de politie in hun buurt op Facebook terecht.

Blauw op straat, dat willen we zoveel mogelijk. Maar tegenwoordig zijn we al lang niet meer alleen met de auto of op de fiets in uw buurt. We zijn ook online dichtbij. Twitterende wijkagenten hebben de eerste stappen gezet, inmiddels zijn lokale politieteams ook via Facebook in contact met burgers. In Oost-Nederland zijn dat ongeveer 80 accounts, die door zo’n 200.000 mensen gevolgd worden.

Midden in de maatschappij

‘We houden de ontwikkelingen op digitale media nauw in de gaten,’ zegt politiechef Stoffel Heijsman. ‘We willen midden in de maatschappij staan, en daarbij hoort dat je een rechtstreekse dialoog met burgers voert over lokale veiligheidskwesties.’

Kaart met Facebookpagina's

Klik op de kaart om te zien welke Facebookpagina het dichtst bij u in de buurt is.

Meer contact

Op Facebook worden veel lokale acties gehouden om meer in contact te komen met burgers. Zo zijn er verschillende teams die ‘volgdiensten’ organiseren. Tijdens een surveillance doen agenten live verslag van hun dienst, en beantwoorden ze vragen van hun volgers. Ook zijn er meerdere teams die een ‘agent op bestelling’ organiseerden. Volgers lieten weten voor welk probleem in hun eigen buurt zij een agent wilden huren. Het beste voorstel werd uitgekozen, de andere ideeën werden met wijkagenten gedeeld. Daarnaast worden de Facebookaccount regelmatig succesvol ingezet om de hulp van burger te vragen bij het oplossen van zaken.

Heijsman: ‘Deze voorbeelden laten heel duidelijk zien dat we graag met burgers samenwerken. Veiligheid bereiken we als politie niet alleen, daarvoor hebben we burgers hard nodig. Daarom gaan we op straat vaak het gesprek aan, maar dat doen we net zo goed online.’