Deventer – Hoe verhuis je 100 ton aan dubbellaagse fietsenrekken en uitschuifgoten vanaf drie plekken naar de nieuwe fietsenstalling bij het station? “Het is drie keer hetzelfde kunstje”, vertelt projectleider André Kleiberg van het bedrijf Jan Kuipers Nunspeet.

Het wordt een hele operatie waaraan een minutieuze voorbereiding vooraf ging. Maar André Kleiberg heeft vaker met dit bijltje gehakt. “We zijn huisleverancier van ProRail en leveren fietsenrekken voor de NS-stations. In Deventer zijn we nu zo ver dat we de rekken van de tijdelijke stallingen in het Rijsterborgherpark en op de Gedempte Gracht kunnen verhuizen naar de nieuwe fietsenstalling. Daarnaast halen we nog een deel uit ons depot in Nunspeet. Uiteindelijk komt er in de nieuwe stalling plek voor 3.600 fietsen, inclusief 100 buitenmodelfietsen.”

Demonteren, vervoeren, monteren
“Alles bij elkaar, de draagconstructie en de onderdelen, praten we over 100 ton. Dat gaat natuurlijk nooit in één keer over de hellingbaan naar beneden. We doen het in delen. Eerst halen we materiaal uit ons depot in Nunspeet. Zodra dat er staat, kunnen treinreizigers er hun fiets al kwijt. Daarna ontmantelen we de stalling in het Rijsterborgherpark. Dat houdt in: demonteren, vervoeren, monteren in nieuwe stalling. En dan doen we hetzelfde kunstje nog een keer met de rekken van de Gedempte Grachtstalling. Alle rekken die we plaatsen zijn gereviseerd, bijna als nieuw. Het is van staal, dat kan nog jaren mee.”