Deventer- Een studententeam van Saxion Next gaat onderzoeken hoe Runshopping Centre De Snipperling weer een dynamisch winkelcentrum kan worden met bovenregionale aantrekkingskracht. Samen met betrokken ondernemers en de gemeente kijken de studenten vanuit innovatieve businessmodellen naar oplossingen die aansluiten bij de actuele en toekomstige consumentenbehoeften.
Clicks, bricks en beleving
Webwinkelen is booming en levering aan huis op een tijdstip naar keuze is ook normaal. Een fysieke winkel bezoeken moet daarom iets extra’s opleveren. Klanten willen eerst zien, voelen, uitproberen en geïnspireerd raken. De Snipperling moet die beleving weer gaan bieden en klanten verleiden om naar Deventer te komen.
Jan des Bouvrie Academie
Het team van de opleiding Interior Design & Styling van de Jan des Bouvrie Academie van hogeschool Saxion richt zich op De Snipperling, omdat er in de grootschalige detailhandel extra complexe problemen aangepakt moeten worden. De gemeente verwacht dat de studenten niet alleen door hun vakkennis, vaardigheden en frisse blik, maar ook als ruimtelijk vormgevers en consumenten van de toekomst, innovatieve oplossingen kunnen ontwikkelen.
De studenten worden begeleid door Albert Brouwer, hoofddocent ondernemerschap en – met zijn onderneming Design & Business Service – expert op het gebied van retail performance en klantbeleving. In mei 2016 presenteert het team de resultaten van het project.
Ruimte maken voor vernieuwing
De slogan ‘Winkels maken de stad’ van de Nederlandse Raad Winkelcentra (NRW) geldt ook voor Deventer. In de notitie ‘Ruimte maken voor vernieuwing 2015-2020’ schetst de gemeente haar visie op de toekomst van de retail in en om de stad. Behalve voor winkelgebieden in het centrum is er ook aandacht voor wijkwinkelcentra en voor bijvoorbeeld het Runshopping Centre De Snipperling, waar grootschalige detailhandel geconcentreerd is.