Deventer – Winkelcentrum Keizerslanden is gebouwd op succes. Het uitgebalanceerde winkelaanbod zorgt voor aantrekkingskracht in de wijde regio. Door corona zitten veel winkeliers nu noodgedwongen op hun handen. Maar ze kunnen niet wachten om hun deuren weer open te gooien en hun plannen uit te rollen.

Wekelijks trekt winkelcentrum Keizerslanden meer dan 50.000 bezoekers. Meer dan welk ander winkelcentrum in Deventer dan ook. Voor Matthieu de Leeuw, supermarktmanager van Albert Heijn en voorzitter van de winkeliersvereniging, is dat hoge bezoekersaantal een logisch gevolg van een set aan goed doordachte maatregelen. Zoals de verbouwing, die startte in 2017.

Helemaal vernieuwd

‘Winkelcentrum Keizerslanden bestaat nu 29 jaar en is een begrip in Deventer’, vertelt hij. ‘Maar we merkten dat er iets moest gebeuren om het aantrekkelijk te houden. Daar hebben we ons als winkeliers over gebogen, samen met de gemeente en de projectontwikkelaar. Vier jaar geleden, in het jubileumjaar, ging de eerste schop de grond in, en ondertussen is het winkelcentrum helemaal vernieuwd.’

De kracht van Keizerslanden

De Leeuw klinkt trots als hij het heeft over ‘zijn’ winkelcentrum: ‘We hebben hier een hele mooie mix van winkels. Er zijn twee heel grote supermarkten van Albert Heijn en Lidl die elkaar niet beconcurreren maar juist perfect aanvullen doordat ze elk hun eigen publiek trekken. Daartussen zit een grote diversiteit van lokale ondernemers.’

Schoon en veilig

De huidige coronacrisis is een drama voor iedereen, zegt De Leeuw. ‘Sommige bedrijfstakken worden zwaar geraakt. Met pijn in het hart kijk ik naar de horecaondernemers, maar ook niet-essentiële winkels hebben het zwaar. Dat in veel winkels geen licht meer brandt is niet goed voor de maatschappij en niet goed voor de mens.’

Plannen voor 2021

De Leeuw hoopt dat klanten de ondernemers weer weten te vinden, zodra het weer kan en mag. ‘Dat hoop ik voor alle ondernemers, maar natuurlijk in het bijzonder voor ons winkelcentrum Keizerslanden. Onze winkeliersvereniging had een mooi programma uitgedacht voor 2020. We kunnen niet wachten om die plannen alsnog uit te rollen. Ik hoop dat mensen dan massaal komen om zich te laten verrassen door ons grote en uitgebalanceerde aanbod.’

Corona Initiatief Fonds

De ondernemers van winkelcentrum Keizerslanden deden een beroep op het Corona Initiatief Fonds van de gemeente Deventer. Het fonds is er om in deze moeilijke tijd een economische impuls te geven aan positieve ideeën die de aantrekkelijkheid en gastvrijheid van de stad bevorderen. Winkeliersvereniging Keizerslanden kreeg een subsidie van 12.500 euro voor de sfeerverlichting rond de feestdagen.

‘We wilden rond de Kerst graag open tot middernacht, om spreiding van klanten te bevorderen, vertelt Matthieu de Leeuw. ‘We vonden met de gemeente dat in deze tijd behoefte is aan meer vrolijkheid en een prettige, enthousiaste uitstraling die van ver zichtbaar is. Door te investeren in feestverlichting wilden we een bezoek aan ons aantrekkelijk maken. Voor dit initiatief hebben we een bijdrage gekregen uit het Corona Initiatief Fonds. We kunnen de komende jaren gebruik maken van onze sfeerverlichting dankzij de bijdrage uit het fonds. Een steuntje in de rug, een lichtpuntje voor ondernemers in deze donkere tijd.’