Regio- Bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) komen meldingen binnen van Facebook-gebruikers over toegangskaarten.

Soms worden de kaarten niet geleverd en is de verkoper de oplichtende partij. Ook gebeurt het dat de koper de verkoper oplicht door geleverde toegangskaarten niet te betalen. Hoe voorkom je dat je wordt opgelicht?

De verkoper als oplichter: hoe gaat hij te werk?
Oplichters leveren niet na betaling of leveren een vals product. Bijvoorbeeld een toegangskaart die al een keer is verkocht. Ze doen dat uit niet uit hun eigen naam, maar gebruiken die van een ander. Soms maken ze daarbij gebruik van een identiteitsbewijs dat niet van hen is.
De oplichter doet alsof hij heel veilig te werk gaat en vraagt of je een kopie van je identiteitsbewijs op wilt sturen. Hij stuurt jou ook een

identiteitsbewijs toe, maar dat heeft hij bij een eerdere oplichting van een ander slachtoffer ontvangen. Op de naam van dat slachtoffer heeft hij ook zijn Facebook account aangemaakt. Als je dus op zoek gaat naar deze persoon kom je uit bij een eerder slachtoffer van deze oplichter.

De koper als oplichter: hoe gaat hij te werk?
Verkoop van toegangskaarten vindt regelmatig plaats op het laatste moment. Bijvoorbeeld omdat degene die naar een evenement zou gaan ziek is geworden. De koper (oplichter) vraagt waar de verkoper bankiert en bankiert zelf ‘toevallig’ altijd bij een andere bank zodat de overschrijving niet dezelfde dag nog te zien kan zijn voor de verkoper. Om zogenaamd te bewijzen dat hij heeft betaald, stuurt hij een screenshot.

Dit screenshot is echter gemanipuleerd waardoor het lijkt alsof er een geldbedrag is overgemaakt. De koper (oplichter) gebruikt het rekeningnummer van een andere rekeninghouder waarvan de oplichter de bankgegevens heeft weten te achterhalen. Ook die rekeninghouder is daarmee dus slachtoffer geworden van deze oplichter, want bij meerdere meldingen wordt de bank gewaarschuwd door de politie en wordt zijn rekening geblokkeerd.

Wat kun je zelf doen?
Gebruik je gezond verstand, doe een zoekopdracht via google en controleer via deze link de (ver)kopergegevens. Doe aangifte als je bent benadeeld. Facebook raadt je aan je negatieve ervaringen te rapporteren. Dat kan via: https://www.facebook.com/help/263149623790594.