Regio- Het is half drie ’s nachts. Het is stil in de wijk. Met uitzondering van een paar jongeren en een enkeling die in ploegendienst werkt, slaapt iedereen. Totdat ineens de brandweer door de straat rijdt, met loeiende sirenes en zwaailichten! Waarom moet dat midden in de nacht met zoveel toeters en bellen?

Een brandweerchauffeur: ‘Ik kan me best voorstellen dat dat voor veel mensen storend is. We hebben hier alleen geen keuze in. Wanneer het belangrijk is dat wij zo snel mogelijk ter plaatse zijn, zijn we wettelijk verplicht om de hele rit zowel de sirenes als de zwaailichten te gebruiken. Ook ’s nachts komen we nog steeds verkeer tegen. Veiligheid staat altijd voorop. Laten we de sirenes uit en ontstaat er toch een ongeluk, dan ben ik hiervoor als chauffeur hoofdelijk aansprakelijk en zal ik daar ook voor berecht worden.’

Waarom is dat wettelijk zo vastgelegd? De chauffeur: ‘Het is bedoeld om een zo veilig mogelijke situatie te creëren. En we doen het alleen wanneer er ook echt sprake is van een dringende situatie; dus iets waarbij iemand in levensgevaar is of er gevaar voor de omgeving is. De meldkamer maakt deze inschatting op basis van de melding die ze ontvangen. Alleen bij Prio 1 maken we gebruik van de sirenes en zwaailichten.’

Bron: Brandweer Gelderland-Midden