Regio- Is het moeilijk voor u om een luisterend oor te vinden in uw omgeving? Of zoekt u een klankbord bij iemand die u niet persoonlijk kent? Dan kunt u bij Sensoor terecht voor een goed gesprek via telefoon, chat of e-mail. U krijgt een persoonlijk gesprek met vrijwilligers die speciaal zijn opgeleid voor dit werk. Zij luisteren, denken mee en kunnen u eventueel doorverwijzen naar andere instanties. Uw verhaal staat centraal. Het gesprek richt zich op écht luisteren. Alleen wanneer nodig geeft de vrijwilliger advies. De gesprekken zijn altijd anoniem en vertrouwelijk.

 

Telefoon 24 uur per dag
Sensoor kunt u dag en nacht bellen via 0900 – 0767. Belt u het landelijk nummer dan betaalt u 5 cent per minuut. Lokaal bellen is ook mogelijk. De regionale nummers belt u tegen lokaal tarief. Deze vindt u op de site www.sensoor.nl

 

Chat en e-mail
Bent u meer een schrijver dan een prater? Dan past chatten of mailen beter bij u. E-mailen kan via het beveiligde e-mailsysteem van www.ehulp.sensoor.nl. U kunt een account aanmaken zodat u anoniem kunt blijven en uw eigen e-mailadres niet hoeft te gebruiken. Chatten is mogelijk via de chatfunctie op een aantal dagdelen in de ochtend, middag of avond.

 

Vrijwilliger worden?
U kunt natuurlijk zelf ook vrijwilliger worden. Kijk voor meer informatie op www.sensoor.nl/vrijwilligerswerk

 

Sensoor en de Wmo
Vanaf dit jaar is de gemeente Voorst op grond van de Wmo 2015 verantwoordelijk voor ‘anonieme hulp op afstand’. Sensoor verzorgt deze taak voor de gemeente Voorst en wordt hiervoor betaald. Sensoor (voorheen SOS Telefonische Hulpdienst) heeft een belangrijke functie naast en aanvullend op de reguliere zorg. Onder meer  door de 24/7 bereikbaarheid, de anonimiteit en het bieden van een mens-tot mens gesprek door goed getrainde vrijwilligers.

 

Enkele cijfers
In 2014 zijn er 250.000 gesprekken gevoerd door 900 vrijwilligers. Van de bellers zijn 34% man, 65% vrouw en beroepsmatig belt 1%. 8 % van hen is jonger dan 30 jaar; 30 – 60 % is tussen de 30 en 60 jaar en 24 % is ouder dan 60. Bij de chatters zijn vrouwen met 71 % vertegenwoordigd, mannen met 21% en 8% is onbekend. 49% van de chatters is jonger dan 30. Het aandeel van vrouwen is bij het mailen 63%. De top 3 onderwerpen bij bellen zijn eenzaamheid, psychosociale problemen en relatieproblemen.